hits

Når bloggarar påverkar negativt



Då eg var sjuk slukte eg alt av kostholds og fitnessbloggar. Eg henta tips til korleis eg kunne lage maten ennå sunnare, korleis eg kunne trene meg ennå meir deffa og blei fryktleg motivert av alle dei trente og tynne kroppane. Sjølv om eg var altfor tynn fekk synet av bileta og orda i bloggane meg til å sjå eit ennå større potensiale i å forme kroppen min slik eg ynskte. Eg brukte mykje pengar på supersunn mat og vanvittig med energi på å planlegge neste måltid og neste økt. Det ga meg ein tom kvardag, ein nedbroten kropp og eit ennå sjukare hovud.

Takk og lov kom eg meg ut av denne bobla, men det mange som befinne seg der akkurat no, både svært unge og eldre, gutar og jenter. Difor tykkjer eg det er godt å sjå at nokon tek dette på alvor. At nokon ser kva slags fare som ligg i dette offentlege og åpne kroppspresset. Sunn Fornuft kallast det og er retningslinjer som vi bloggarar har fått tilbud om å følgje. Eg trengde ikkje så lang tid til å tenke på det for å sei det slik.



 

Retningslinjene er laga på bakgrunn av blant anna undersøkelsar. Eg fekk ikkje hakeslep når eg las resultata, men veldig vondt i magen. Les berre her:

  • En undersøkelse fra SIFO av elever i videregående skole opplyser 85 prosent av jentene og 30 prosent av guttene at de opplever kroppspress.
  • 50 prosent av jenter sier at bloggere er den faktoren som sterkest påvirker kroppspresset de opplever
  • Blant informanter i alderen 13-23 år opplyser 87 prosent av det kommer kropps- og utseendepress fra blogger. 45 prosent av informatene oppgir at de sammenlikner seg med bloggerne
  • I den samme undersøkelsen sier halvparten av informantene at de synes det er viktig å være «veldig sunn» og trene mye som en følge av blogglesing. 33 % av har prøvd ulike typer dietter eller kosthold funnet på blogger, 40 % av har slanket seg og 17 % sier de ønsker seg kosmetisk kirurgi som en følge av blogglesing
  • 74 prosent av forbrukere sier at de blir påvirket av sosiale medier når de tar beslutninger.

Sjå gjerne denne filmsnutten ved å trykke på bildet.



 «Sunn Fornuft-plakaten»:

  1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.??
  2. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.   ??
  3. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.??
  4. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.??
  5. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.??
  6. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.??
  7. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.??
  8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i bikini er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.??
  9. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.??
  10. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer: 116 123. De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no.

Eg håpar flest mogleg finn inspirasjon i å fylgje desse retningslinjene. Det er ikkje berre til det beste for mange usikre sjeler der ute, men også for ein sjølv. Les gjerne dette innlegget frå ein dyktig bloggar: Kristine Getz. Ho har forøvrig skrive ei bok om spiseforstyrrelsar som heiter: Hvis jeg forsvinner, ser du meg da? Denne kom ut i 2012, og idag jobbar ho med oppfølgjaren som kjem ut i 2017.



Springerinneklem

3 kommentarer

Vestfroken

12.07.2016 kl.20:19

Interessant :)

Kristine

12.07.2016 kl.21:21

Supert innlegg, Kristin, og tusen takk for fine ord.

Når jeg tenker tilbake på hvor mange timer jeg har brukt på å kalkulere og planlegge og... Uff.

Synes denne plakaten er et fantastisk tiltak og er overbevist om at den vil bidra til at flere tenker over hvilken påvirkningskraft de har og hva som eventulet kan trigge de som ikke inspireres til nettopp bedre helse.

springerinne

13.07.2016 kl.08:29

Kristine: Berre hyggelig:) Ja, det er kjempebra at nokon tek tak, så får vi berre håpe vi ser resultat. Vi skal iallfall være gode eksempel.:)

Skriv en ny kommentar

springerinne

springerinne

38, Lillehammer

Hei, eg begynte å blogge då eg fekk behandling for ein 13 år gammal spiseforstyrrelse. I dag er frisk, og er sjeleglad for at eg tok opp kampen. Det har resultert i eit fritt liv kor eg ikkje lenger er fengsla, og er blitt mamma til Noah på 3, og Erle på 1 år. Historia mi er blitt til boka Spring for livet. Den kan du kjøpe hos Norli og andre bokbutikkar. Eg jobbar i dag for Dagbladet, og er redaktør for magasina SKIsport og Friidrett. Har bakgrunn som toppidrettsutøvar i friidrett, elskar fortsatt å springe og ikkje minst gå på ski. Treffast på kriroset@gmail.com.

Kategorier

Arkiv