hits

Haglunds Hæl: Ei av mine mest leste saker på Dagbladet.no


SPESIALIST: Odd Arne Daljord på NIMI Ullevål har operert utallige hæler, både på toppidrettsutøvere og mosjonister. Foto: Kristin Roset

«Haglunds hæl» - en skade du bør ta på alvor

Løpere blir hardt angrepet av skader rundt akilles. «Haglunds hæl» er kanskje ikke den mest kjente skaden, men svært mange utvikler den ute å vite hva det er.

Vi tok turen til Odd Arne Daljord på NIMI Ullevål. Han har flere tusen operasjoner bak seg fordelt på akilles, hælproblemtikk, knær og en rekke andre skader. Her har mange toppidrettsutøvere vært innom, men flesteparten er vanlige mosjonister som liker å trene og gjerne delta i konkurranser.

Benforstørrelse
Om «Haglunds hæl» forteller han:

- Det er en benforstørrelse på ca. to centimeter opp fra akillessenefestet på hælen. Den sitter baktil i toppen på hælen og vil presse på en slimpose og mot hælsenen. Tilstanden skyldes som regel langvarig kronisk irritasjon i hælsenen, noe som blant annet fører til betennelse i slimposen.

- Denne irritasjonen kan føre til skader i hælsenen i den indre flaten mot benet. Skadene kan i enkelte tilfeller være opp mot 50 prosent av senen, forteller Daljord.

Hovent og hissig
Daljords beskrivelse av smertene er at de vil komme og gå etter hvilke underlag og hvor mye du trener, men legger du øktene i motbakke vil du raskt kjenne at dette ikke er godt. 
- Da presses senen mot den ømme slimposen, som igjen trykker på hælen og området blir hovent og hissig. Det som ofte først skaper trøbbel er skoene. Løper du med høye og harde hælkapper vil de trykke på senen og slimposen, og gjøre området ennå mer irritert. - Denne skaden gjør fryktelig vondt når den slår ut i full blomst, men er du smart tar du de første signalene på alvor, sier han.

Ikke tøy senen
- Hva gjør du når det har gått så langt? 
- Tenk nøye etter hva du har trent den siste tiden, hvor mye og hvor ofte. Når kom smertene første gang og hvor mye har de utviklet seg. Hva er verst? Er det når du løper flatt, oppover eller nedover. I tillegg må du sjekke om løpeskoene er gamle og utslitt eller om de rett og slett ikke passer din fot. 
- Harde hælkapper er også en av Haglunds hæl største fiender. Dette kan bedres ved å legge en korkhæl under sålen. Da bygger du opp slik at minst mulig gnager og gjør smertene verre. Husk at en slik endring må gjøres for begge beina. Et annet viktig punkt er å unngå å tøye akillessenen. Det kan føre til at senen ryker i hælovergangen. Skal du trene styrke så gjør det opp fra gulvnivå (f. eks. tåhev). Øker smertene ved denne treningen så er det et varsko om at skaden forverrer seg. Og vær ytterst varsom med kortison i slike tilfeller. Det kan være dråpen som får senen til å ryke. Oppsøk deretter ekspertisen. De vil fortelle deg veien videre. Utviklingen av «Haglunds hæl» vil på sikt også skade akillessenen hvis du ikke tar smertene på alvor, sier Odd Arne Daljord til Dagbladet.

Operasjon?
Han anbefaler operasjon dersom smertene hemmer deg i hverdagen, og særlig hvis du ikke klarer å heve deg på en fot. 
- Hos eliteutøvere opererer vi av og til på et tidligere stadium siden de må trene maksimalt av det de greier for å utøve idretten sin, sier Daljord.

Et inngrep tar normalt mellom 45 minutter og en god time, og kan gjøres med lokalbedøvelse. - Du kan reise hjem like etter at alt er sydd sammen og bandasjen er på. Etter ca. ti-tolv dager tar vi stingene, men allerede etter kort tid ønsker vi at pasienten er i bevegelse.  Du kan starte med ergometersykling og gange på flatt underlag. Blodsirkulasjonen blir derved aktivert. Jeg er også opptatt av tett dialog i ukene etter inngrepet. I tillegg er det viktig å vise tålmodighet, da slike skader kan trenge opp mot tolv uker før vi kan teste ut løping igjen, noen ganger ennå lenger., sier Odd Arne Daljord.

Symptomer på Haglunds Hæl

  • Det er ømt hælen når du trener.
  • Området ser hissig ut på grunn av betent slimpose.
  • Du har problemer med sko som trykker.
  • Hele hælen hovner opp og kjennes vond - til og med av å bare ta på den.
     

«HAGLUNDS HÆL»: Slik ser en typisk «Haglunds hæl» ut. Om du er rammet, så gjelder det å ta affære så raskt som mulig. Foto: NIMI

Tiltak:

  • Riktige sko for din fot.
  • Ikke tøy senen.
  • Mykt underlag.
  • Flatt terreng.
  • Bygge opp skoen med en korkhæl som du plasserer under sålen ( på begge skoene).
  • Skjære et lite snitt på skoens hælkappe. Da blir trykket mindre.
  • Ikke utfør den aktiviteten som gir smerter.
  • Trene alternativt som styrke, sykkel eller svømming.
  • Oppsøk ekspertise.

Åtte områder

  • Hælen har åtte områder som hver for seg kan gi plager. Vanligst er en litt ukjent plage som heter kantirritasjon eller kantinneklemming. Mest kjent er imidlertid Haglunds hæl som er den eneste tilstanden som skader akillessenen på innsiden. Det er viktig å skille disse tilstandene fra hverandre fordi behandlingen er ulik. Noen ganger oppstår kombinasjoner av disse plagene.

 



Om Odd Arne Daljord
Alder:
68 år.
Fra: Askim
Bosted: Sandvika
Yrke og bakgrunn: Tidligere universitetslektor i kirurgi. Idrettslege, spesiallege og kirurg med ekspertise spesielt innen bløtdelskirurgi. Betydelig erfaring som lege for lag og utøvere innen bl.a. fotball, håndball, friidrett, ski, dans og sykling. Har vært lege for Lillestrøm fotballklubb i 14 år, for Bækkelaget Håndball damer i 14 år, landslagslege for herre - og damelandslaget i 10 år, og for Norway cup (fotball) i 36 år med hovedansvar i 15 år. Har skrevet flere hefter om skadebehandling.

 

2 kommentarer

Ane

30.11.2016 kl.12:39

Hei!

Jeg fikk diagnosen Haglunds hæl av fastlegen min for mange år siden. Da gikk jeg vel på ungdomsskolen. Han anbefalte meg imidlertid å ikke gjøre noe inngrep, da mange visstnok fikk ankelproblemer i etterkant.

Det jeg ikke er helt sikker på, er når hælene mine ble som de er. Jeg har "alltid" hatt gnagsår, så lenge jeg kan huske. Jeg har vel egentlig trodd at dette var mer medfødt enne noen skade. Men jeg har heldigvis ikke hatt noe særlig av det du lister opp som symptomer på Haglunds hæl. Kanskje fordi jeg sluttet å bruke orienteringssko (harde hælkapper) i ungdommen pga gnagsårene jeg fikk, og fordi jeg aldri ble eliteutøver..?

Mine hæler ser helt typisk ut som på bildet, og kanskje har jeg enda litt mer benforstørrelse. Men så lenge jeg unngår harde sko, støvler og skisko, går det veldig bra. Jeg synes løpesko/joggesko har blitt bedre de siste 10-15 årene. Før kunne jeg også oftere få gnagsår av vanlige joggesko som jeg brukte fra 10-11-årsalderen (Nike/Asics etc).

Nå løper jeg kun på mosjonist-nivå da, men det var interessant å lese en helt annen side av Haglund-saken. Jeg har ikke hatt noen skader eller plager knyttet til løping de siste årene, heldigvis :-)

springerinne

01.12.2016 kl.14:29

Ane: Eg har ikkje hatt noko plager dei siste åra, men det er jo kanskje fordi eg ikkje har løpt så masse som eg gjorde på den tida eg opererte. Kjenner likevel at hælane er eit svakt punkt sjølv etter at eg valde å meisle vekk haglunds hælen.
Det er mange som slit med denne skaden, men som kanskje ikkje veit at det er det dei slit md. Det er lett å tenke akillesbetennelse, men det er det jo ikkje. Bra det ikkje har forverra seg for din del:)

Skriv en ny kommentar

springerinne

springerinne

39, Lillehammer

Hei, eg begynte å blogge då eg fekk behandling for ein 13 år gammal spiseforstyrrelse. I dag er frisk, og er sjeleglad for at eg tok opp kampen. Det har resultert i eit fritt liv kor eg ikkje lenger er fengsla, og er blitt mamma til Noah på 4, og Erle på 2 år. Historia mi er blitt til boka Spring for livet. Den kan du kjøpe hos Norli og andre bokbutikkar. Eg jobbar i dag for Dagbladet, og er redaktør for magasina SKIsport og Friidrett. Har bakgrunn som toppidrettsutøvar i friidrett, elskar fortsatt å springe og ikkje minst gå på ski. Treffast på kriroset@gmail.com.

Kategorier

Arkiv