hits

Bakkesprint - god investering

Uansett om du likar å løpe langt eller kort, så er bakkesprint ei form for løpetrening som eg sterkt anbefalar. Nedanfor kan du lese deler av ei sak eg har skrive for Dagbladet om nettopp bakkesprint. Har intervjua friidrettstrener Knut Jæger Hansen
( står på bokmål).


Frå dagens bakkesprint på Mosodden, Lillehammer.

Bakkesprint er korte drag i bakke der du ikke produserer melkesyre. Det kan være drag fra 60 til 200 meter, alt etter nivå, sier Knut Jæger Hansen, trener for blant andre Norges beste mellomdistanseløper, Ingvill Måkestad Bowim og fysioterapeut ved Idrettens Helsesenter Best Helse.

- Løper du hurtige drag i bakke der du holder steget fungerer det som funksjonell styrke. På samme tid får du økt puls uten for stor fart. En god måte å få hjertet til å slå hardere på uten å belaste beina for mye, forteller Jæger Hansen.

 



Slik gjør du:

Om hvordan bakkesprint kan utføres, forklarer han.

- Begynn aller først med god oppvarming der du avslutter med tre-fire stigningsløp. Dette forbereder muskulaturen til et raskere tempo. Start deretter på en flate slik at du får fart inn i bakken. Ikke løp for lange drag hvis du ikke er vant til denne type trening. Kanskje holder det med seks drag på 100 meter i begynnelsen. Etterhvert vil du tåle flere og lengre drag. Fokuser på å skyve fra med hofta, hold blikket rett fram og bruk armene godt, sier Jæger Hansen.

 

Så då er det vel berre å teste dette ut då:) Eg synes iallfall det er både morsomt, og ikkje minst effektivt for snerten i steget.

 



Springerinneklem

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

springerinne

springerinne

39, Lillehammer

Hei, eg begynte å blogge då eg fekk behandling for ein 13 år gammal spiseforstyrrelse. I dag er frisk, og er sjeleglad for at eg tok opp kampen. Det har resultert i eit fritt liv kor eg ikkje lenger er fengsla, og er blitt mamma til Noah på 4, og Erle på 2 år. Historia mi er blitt til boka Spring for livet. Den kan du kjøpe hos Norli og andre bokbutikkar. Eg jobbar i dag for Dagbladet, og er redaktør for magasina SKIsport og Friidrett. Har bakgrunn som toppidrettsutøvar i friidrett, elskar fortsatt å springe og ikkje minst gå på ski. Treffast på kriroset@gmail.com.

Kategorier

Arkiv